mandag 27. april 2009

Shanghai weekend

Heihei godtfolk.

I helgen var vi en tur i Shanghai. Her kommer en reisebeskrivelse. Dette ble et veldig langt innlegg, så hvis du er mer enn gjennomsnittelig interessert; les gjerne videre. Hvis ikke kan du kanskje nøye deg med å se på bildene.

Ti timers natt-tog fra Beijing gikk greit, og jeg sov mesteparten av tiden. LItt kinesisk musikk sto på hele natten. Halv sju om morgenen ble jeg vekket av en fyr i uniform som sa "Go to Shanghai, go to Shanghai". Jeg tolket det som at vi snart var framme, og vekket resten av reisefølget. (Vi hadde nok kommet oss av uansett, for Shangai var endestasjonen. Faktisk var det eneste stoppestedet på hele togturen.)

Omtrent slik så toget ut. Og det gikk fort også. Jeg hørte rykter om at det var oppe i 250 km/t. Man kunne se på en skjerm hvor fort det gikk, og det raskeste jeg la merke til var 164 km/t, så jeg må nok ha hatt på meg den fine lyseblå sovemasken min på dette tidspunktet.


Shanghai var jammen meg litt av en by.
Vi bodde på "Blue Mountain Hostel". Fint.


Etter å ha tatt en liten lur på hostellet, gikk vi ut for å utforske byens kjøpesentere (det regnet veldig den dagen). Vi var også på et marked. Vi liker å prute. Det er ikke slitsomt i det hele tatt.

På kvelden var vi på et meksikansk sted som hadde "happy hour", og så videre på en klubb med en artig samling mennesker.
Og alle var enige om at det hadde vært en fin kveld.

Dagen etter var det ut på sightseeing. Vi dro til TV-tårnet. Det så slik ut.


Der kan man komme opp og se på utsikten. Det gjorde ikke vi. Vi dro heller opp i dette tårnet. Det til venstre altså.


Det var høyt, og finfin utsikt.


Jeg fikk en gratis perle der oppe.
Men noe av det morsomte var disse maskinene.
Forskjellige teknikker ble testet ut, uten hell. Ingen klarte å få med seg noen bamser med den sleipe kloa.


Der oppe fant vi også en okse i gull, og jeg er som kjent født i oksens år, så det var hyggelig.
Og 2009 er også oksens år tror jeg. Det var mye som tydet på det der, nemlig en hel vegg med oksetegninger.


På kvelden dro vi alle sammen og spiste god mat, og så skulle hele gjengen ut på byen. Etter mye fram og tilbake fikk vi hjelp av en hyggelig amerikaner som bodde på samme hostel som oss. Han tok oss med til en kunstner-warehouse-fest. God stemning og morosamt. Etter det dro vi til et bunkers-lignende sted som het "The Shelter" (ned en bratt trapp og gjennom en lang gang, og der åpenbarte det seg en bar). Der møtte jeg en engelskmann som jobbet for Dagens Næringsliv. Artig.

Dagen etter var det litt sliten stemning blant reisefølget. Etter vi hadde sjekket ut og spist frokost på hostellet, tok vi turen til et fransk området. Fint.

De hadde sykler der også.



Etter å ha sett dette navneskiltet gikk jeg og sang på "Løvenes Konge"-sanger resten av dagen, til stor begeistrelse for resten av følget.


I Shanghai har de en Barbie-butikk i sju etasjer. Bygget er rosa, og i taxien var det en Barbie-reklame.


Så dro vi til People´s Square.
Vi har lært å posere av kineserne.





Etter det dro vi til The Bund og så på Shanghais skyline.


I 2010 er det Expo-utstilling i Shanghai. Her er maskoten. Den var overalt.


Tilbake på hotellet spilte vi litt biljard og slappet av.
Her rekonstruert ved hjelp av Mari.


Så dro vil til flyplassen.
Jeg fikk nytt navn.


Maja leste bok og ble fransk mens vi ventet.


Jeg sov de to timene på flyet, og sovnet med en gang vi kom tilbake til hotellet igjen.


Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur.

2 kommentarer:

Line sa...

Ja, det så ut som en flott tur! Hørtes ut som dere har hatt det moro :)

Det er vel ikke første gangen du har fått navnet Mariola på tur.. Hehe ;)

Mari sa...

Turen var flott!

Mariola/Mari Olav/Mario. Jeg liker det jeg :)