torsdag 18. desember 2008

At det skal være så vanskelig da

Her kommer en historie fra virkeligheten.
Og den går som følger:

Jeg var i godt humør her om dagen, og tenkte jeg skulle ta litt bilder med fisheye-kameraet mitt, inspirert av Maja som har fått seg fisheye-linse og tar fisheye-bilder.
Derfor kjøpte jeg en rull med film.
Dyr var den også, jeg tror jeg ble litt lurt.

Det er ikke ofte jeg bruker film nå om dagen, men jeg åpnet luka på kamera og satte den inn. Riktig vei og greier.
"Dette går jo fint, jeg er riktig så flink i denne analoge, snart glemte, del av verden", tenkte jeg.
Jeg fikk rullen på plass, og lukket lokket.

Og så, så var det begynte å gå feil og jeg fant ut hvilken idiot jeg tydeligvis har blitt.
"Hva nå?" tenkte jeg og så på kamera.
"Jeg har jo gjort dette mange ganger før. Nå må vel filmen dras på plass, er det ikke det man gjør?"
Vel, jeg tok tak i en rulleknapp på toppen av kamera, og begynte å vri på den.
Og det kunne gått helt fint det, bortsett fra at det var FEIL KNAPP.
Ja, det er helt sant, det var altså feil knapp.

Jeg fant det nemlig naturlig å bruke den knappen man bruker når man er ferdig med filmen. Altså den knappen som ruller hele filmen inn i filmrullen igjen.
Og det er i grunnen ganske dumt, for nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få brukt den.
Ubrukelig.
Hvis jeg åpner den for å lirke ut filmen, kommer det jo lys inn, og det er dumt.
Kanskje det finnes en sånn spesial-lirke-måte å få den ut på, for sånne nolduser som ikke greier å sette inn en film på gamlemåten. Jeg kan spørre i fotobutikken, men det er jo egentlig litt flaut.


Så nå har jeg fortsatt ingen film i kamera.


Men her er i hvert fall et bilde av de involverte parter, av det som kunne blitt noe:




For de passer jo egentlig som hånd i hanske, som fot i sokk, som penn i pennal. Men akk...

7 kommentarer:

Anonym sa...

HAHAHA, dette var et fantastisk innlegg, Mari! Nå lo jeg godt :) Og du har et godt poeng når du sier "denne snart glemte analoge verden". Jeg er sannelig ikke sikker på at jeg hadde huska på hvordan jeg skulle bytta film! Og jeg skjønner hva du mener med at det er litt flaut å gå til fotobutikken for å spørre... Kinkig.

Det må da finnes en måte...?

Maja sa...

Total camera-burn. Kjipt.
Jeg har samme kamera?!?!!!!!! I oransje. OMG.

Ingri sa...

Bra gjort altså =)
Jeg sier som pappa: "HUE!"

Mari sa...

Haha, huff, jeg turte ikke spørre i fotobutikken nei... Jeg får nok bare investere i en ny film. :)

Total camera-burn ja. Definitivt. Og kult! Jeg var vedig i tvil om hvilken farge jeg skulle gå for da jeg kjøpte. Både kamera og linse i same style, sweet.

Haha, "hue" :D

Eirik sa...

Du blogger du også, ja:)

Jeg gikk rundt og tok bilder i fire dager i Berlin, før jeg fant ut at jeg hadde satt filmen inn feil. Jeg hadde ikke fått noen bilder eksponert på filmen:/
Det skal ikke være lett.

Kaja sa...

Skal spørre pappa om det er en løsning på problemet ditt. Ellers får du bare komme oppover på besøk i pappas fotobutikk så ordner han biffen. God jul!

Mari sa...

Huff Eirik, den var lei...
Håper du fikk noen fine bilder allikevel! :)



Ja, spør gjerne! Så får jeg kanskje brukt den... :)


Ha en trivelig jul!